Foto

Bruk av foto i markedsføring

Riktig bruk av bilder kan få frem budskapet i en tekst, fange leserens oppmerksomhet og øke sjansene dine for å dukke opp i organiske søk.

Publisert 19. desember 2024, 10:26
foto markedsføring

Ved å bryte opp tekst med luft, mellomtitler og uthevede sitater gjør det innholdet ditt mer lettlest og fanger leserens interesse. Likevel er det slik at øynene våre blir dratt mot bilder, fremfor tekst. Bruker du bilder riktig, fanger du derfor leseren lettere. 

Kulturen vår er visuell, og 65 prosent av mennesker sier at de synes det er lettere å lære visuelt, ifølge Content Marketing Institute. Skal vi tro nettsiden Brainrules.net, vil en person som hører informasjon kun huske om lag 10 prosent tre dager senere. En person som ser samme informasjon vil huske hele 65 prosent etter like lang tid. Med andre ord, det du ønsker å formidle til eksisterende og potensielle kunder feste seg bedre ved å ta i bruk visuelle virkemidler. 

 

Hvordan skille seg ut? 

I dag er konkurransen på nett enorm. Det er så mye informasjon der ute at vi praktisk talt blir blinde for reklame, og ignorerer innlegg selv fra profiler vi følger i sosiale medier. For å unngå å drukne i alt innholdet kan visuelle virkemidler være nøkkelen. Sørg bare for at nøkkelen åpner de rette dørene, slik at dere kan nå ønsket mål. For å passe på dette er det noen spørsmål som bør stilles.  

 

Illustrere eller informere? 

De mest brukte bildene vi bruker i markedsføring er stockbilder, eller arkivfoto på norsk. Disse finner du i ulike bildebanker på nett. I en undersøkelse utført av Venngage fant de at hele 35 prosent benytter seg av slike bilder i sin markedsføring, mens 30,4 prosent bruker originalt materiell. 

Samme undersøkelse avdekket også at det som skapte mest engasjement var originale bilder, gjerne med infografikk. Slike bilder står for 41,5 prosent av engasjementet blant lesere, mens visuelle bilder som illustrerer saken mer abstrakt står for 25,7 prosent av engasjementet. Det å prioritere å jobbe med egenprodusert bildemateriale, og da spesielt infografikk, kan man altså komme langt med. Likevel er det viktig å huske at dette ikke nødvendigvis passer for deg og din bedrift.  

 

Hvem er publikum? 

Har du ikke skapt personas for dine kunder enda? Det bør du virkelig vurdere. Ved å jobbe målrettet mot spesifikke fiktive personer vil det være mye lettere for deg å identifisere hva de bryr seg om, og hva de ønsker å se på nett. Mennesker tenker forskjellig, nettopp fordi vi er individer. Du ville vel ikke brukt samme bilder for å nå ut til unge kvinner som du ville til eldre menn, ville du? 

Visuelle virkemidler bør også tilpasses markedet man jobber i. En IT-bedrift vil ikke nødvendigvis bruke samme bilder som en butikk som selger klær. For sistnevnte kommer du sannsynligvis lenger med fargerike moteserier enn med infografikk. Identifiser hvem du ønsker å nå, utvikle personas basert på disse, og ha dem i bakhodet når bilder skal velges.  

 

Hva engasjerer?

For å finne ut hva som faktisk engasjerer, er det viktig at du holder et øye med det du deler. I tillegg er det lurt å holde et øye med det dine konkurrenter holder på med i sine kanaler. Det er like viktig å identifisere hva som gjør det bra og hva som gjør det dårlig. Finn en smart måte å rapportere på, slik at du kan vise til tallfestede resultater som viser hvilke kampanjer og innlegg som fungerer – og hvilke som ikke gjør det. 

Følg med i sosiale medier, og overvåk hva din kundegruppe deler og snakker om. Ser du en fellesnevner her? Det kan godt hende tematikken går igjen, men se om du kan identifisere likhetstrekk i visuelle virkemidler også. Se på motiver, fargebruk, blikkretning og utsnitt. Dette kan være viktige aspekter når det kommer til markedsføringsbilder. 

Dersom du vil gå grundig til verks er A/B-testing en strategi som kan hjelpe deg med å finne ut hvilke bilder som fungerer best. Kjør samme tekst, men med ulike bilder – slik at du er sikker på at det er bildet som avgjør hvorvidt folk blir engasjerte eller ikke.

 

foto i markedsføring

 

Er det relevant? 

Bare fordi du har funnet et fantastisk bilde betyr det ikke at det er relevant. Det er få ting som er mer forvirrende eller frustrerende enn å bli lurt inn i en sak basert på et bilde, og når du trykker på linken finner du ut at innholdet i saken ikke har noe med bildet å gjøre. 

Man legger merke til det dersom det ikke er noen sammenheng mellom tekst og bilde, i selve saken eller mellom bildene generelt. Dette kan i verste fall øke Bounce-raten din, eller at målgruppen ikke besøker siden din igjen. I tillegg vil nok færre sitte igjen med et godt bilde av budskapet du ønsket å få frem. Husk også at bilder lettere blir husket enn tekst, så dersom du kan implementere noe visuelt som virkelig får frem ditt budskap, kan du vinne mye på dette.  

 

Gjør deg mer synlig i organisk søk

Ønsker du å legge en mer effektiv SEO-strategi kan bilder utgjøre den store forskjellen. En enkel måte å optimalisere for søk på er å legge et par bilder i teksten. Husk å legge inn Alt-tekst på bildene dine når du legger dem ut på nettsiden din. Dette er en tekst som beskriver bildet, slik at Google skjønner hva slags bilde du har lagt ut.  

Ved å merke bildene dine godt vil Google lettere kunne identifisere og indeksere ditt innhold, og dermed finne ut hvor nyttig informasjon du har å komme med. Dette kan igjen være avgjørende for hvor godt du gjør det i organiske søk. Når du publiserer på sosiale medier bør du også benytte deg av merking og bruk gjerne emneknagger dersom det lar seg gjøre. 

Til syvende og sist er det viktig å huske at mange mennesker har kort oppmerksomhet når de scroller nedover på nettet. Å se et bilde tar mye kortere tid enn å lese en tekst. Bilder vil også dele teksten opp, så det ikke fremstår som en vegg av tekst. Husk bare at bildet bør være relevant, både for din målgruppe og tekstens innhold. På den måten vil du fint kunne understreke poengene dine, og skape et mer minneverdig inntrykk.