Digital markedsføring

Stemme og tone of voice i markedsføring

Lyst til å gi bedriften et fortrinn i det konkurransebaserte markedet? Da bør du skape en tydelig bedriftsidentitet og bruke en stemme som når ut til din kundebase.

Publisert 20. desember 2024, 11:48
Tone of voice markedsføring

Det er ingen hemmelighet at folk heller vil handle med mennesker enn bedrifter. Vi liker å føle oss sett og hørt, samt skape relasjoner til de vi stoler på. Noen av de mest vellykkede bedriftene og selskapene på sine felt har for lengst knekt koden. Det handler om å bli sett på som menneskelig. 

Husk at det er like viktig å vite hvem du er, som det er å vite hva du vil. Er du usikker på hvordan du ønsker å fremstille bedriften? Det kan være kaotisk å spikre en identitet, og her er det lurt å unngå en rotete prosess med mye bortkastet tid og energi. Sett deg derfor konkrete mål som gjør det enklere å stadfeste hvem dere skal være. Slik peker du ut en retning og får valgt den ordlyden som passer din bedrifts identitet best. 

 

Hvordan finne din bedrifts identitet 

Få frem din bedrifts verdier gjennom en identitetsprofil. Sett deg ned og tenk gjennom hvorfor du gjør nettopp det du gjør, hva slags personlighet bedriften besitter, og hvordan du ønsker at den skal fremstå overfor interessenter. Hva ønsker du å formidle, og til hvem? Har du ennå ikke funnet en bedriftsidentitet er dette på høy tid. Still deg selv relevante spørsmål, og bruk god tid på å finne frem til beskrivelser som går overens med samtlige elementer ved bedriftens kultur. Er bedriften omsorgsfull, morsom, innovativ eller kanskje teknologisk på grensen til nerdete? 

Ved å arbeide med en identitet for din bedrift vil du også kunne kartlegge måter å differensiere deg fra dine konkurrenter. Hva er det som allerede blir gjort av andre i samme marked? Hva fungerer, og hva fungerer ikke? Dersom du finner noen mangler kan det kanskje oppstå en sjanse til å fylle et etterlengtet tomrom for potensielle kunder, som absolutt kan lønne seg. Pass bare på at denne nisjen ikke er for smal så det går utover lønnsomheten.

Når rammene er tegnet opp blir det lettere å se skissen av det som blir bedriftens identitet. Prøv å skape en persona for din egen bedrift, slik at du også kan se på den som et menneske. På denne måten vil det bli enklere å gå fremover når stemmen til bedriften skal skapes. Identiteten til bedriften din kommer ut gjennom stemmen dere velger å bruke. Den bør det holdes fast ved, slik at kunder ikke blir forvirret over hvem dere egentlig er. 

Usikker på hva en persona er? Forklaringen får du i denne artikkelen!

 

Konsekvent bruk av stemme gir mer pålitelighet 

Siden identiteten til bedriften vises gjennom stemmen er det viktig at den ikke endres. Dette vil som sagt føre til forvirring blant kundene dine, og gjøre det vanskeligere å knytte sterke relasjoner til dem. Tenk på det – det er mye lettere å være venn med noen når dere har blitt ordentlig kjent. Det ville også virket rart dersom din nye venn plutselig endret personlighet titt og ofte. Du ville kanskje kjent deg mindre trygg på denne nye vennen, og vært usikker på hvor dere stod. Det samme kan sies om bedrifter. Dette betyr ikke at du ikke kan eksperimentere litt i startfasen for å finne en stemme som faktisk fungerer. Når du derimot har funnet en du er komfortabel med, som du ser resonerer med dine kunder, bør du holde deg til denne. Pålitelighet fører til kundelojalitet.

 

Bruk ulik tone i forskjellige kanaler 

Når vi snakker om språk kan det være lurt å skille mellom tone og stemme. Dersom stemmen henger tett sammen med bedriftens identitet, vil tonen henge mer sammen med settingen du befinner deg i, eller plattformen du publiserer på. 

Stemmen skal være tydelig og fast. Den skal formidle bedriftens personlighet, og alltid skinne gjennom uansett hvilken kanal du er i. For å sikre at stemmen din forholder seg gjennomført er det viktig å bruke et språk som matcher din identitetsprofil. 

Tonen du benytter deg av kan, i motsetning til bedriftens stemme, endre seg mer hyppig. Tonen skal heller vise humøret du er i, fremfor selve personligheten din. Dette humøret kan selvfølgelig variere basert på hva slags saker du vil publisere, aktuelle hendelser du kan skrive om i sosiale medier, eller hvilke medieplattformer du benytter deg av. 

Du kan for eksempel ha en leken tone dersom du skal feire noe, eller dele noe morsomt. Tonen kan være mer seriøs dersom tematikken krever det, eller den kan være informativ hvis det passer seg best. Du bør også tenke på hvilken tone du ønsker å bruke dersom du mottar ros på sosiale medier, eller hvis du får ris. Ved å tenke nøye gjennom hvilket språk du vil bruke vil det bli lettere å drive markedsføring for din bedrift i fremtiden, og kundehenvendelser vil også være enklere å ta seg av. 

Kort sagt kan man si at selv om stemmen bør være konstant, kan likevel tonen variere. Akkurat på samme måte som vi mennesker har en fast personlighet, men ulikt humør.  

 

Hvordan velge rett tone

Det er tre spørsmål som kan hjelpe deg på vei ved valg av tone. 

  1. Hva er formålet med det du publiserer? 
  2. Hvem skriver du for, hvordan har de det, og hva ønsker de hjelp med? 
  3. Basert på dette, hva slags tone bør du benytte deg av? 

Ta deg en gåtur i dine kunders sko – og kjenn etter hvor det trykker. Hva er deres bakgrunn, deres mål og deres ønsker? Ved å ta hensyn til dette vil du øke sannsynligheten for å publisere noe treffende. Ved å holde deg til en bestemt stemme, samt tenke nøye gjennom valg av tone, vil din bedrift også bygge tillit hos kunder fordi du vil virke fortrolig, relevant og menneskelig.