I en kald verden er det vanskelig å dra menneskers øyne mot én hjertesak. Med hjelp fra Optimal Norge har Foreningen for Hjertesyke Barn fått til nettopp dette, og på samme tid gjort verden litt varmere.
I en kald verden er det vanskelig å dra menneskers øyne mot én hjertesak. Med hjelp fra Optimal Norge har Foreningen for Hjertesyke Barn fått til nettopp dette, og på samme tid gjort verden litt varmere.
Foreningen trengte flere følgere på Facebook, samt flere donasjoner og medlemmer. Vi ville få fram fordelene med å være medlem i FFHB, og samtidig skape engasjement rundt deres fanesak – forskning og forbedring av hverdagen til barn i Norge som lever med hjerteproblemer.
Hjertebarna var en serie på syv episoder som gikk på TV2 høsten 2018. Her ble vi kjent med hjertesyke barn i Norge, og fikk et innblikk i hverdagen deres. FFHB bisto med kompetanse og kunnskap under arbeidet med serien, og i forbindelse med dette ønsket vi å smi mens jernet var varmt.
Vi satt opp en tidsstyrt programmatisk banner-kampanje i seriens sendetid. Disse bannerne minnet leserne på når programmet startet. På Facebook la vi ut artikler dagen etter en episode var sendt på TV. Der ga vi dem mulighet til å bli bedre kjent med barna og deres hverdag.
Det ble også gjennomført en likes-kampanje for å samle inn nye følgere på Facebooksiden. Der sørget vi for at de ble møtt med et variert og spennende innhold. Vi opplevde at endring i innholdstrategi ga større effekt enn selve kampanjen.
For å skape mer engasjement og forhåpentligvis inspirere til giverglede, startet vi å takke de som støtter det viktige arbeidet til FFHB. Dette ble gjort gjennom å sende personlige meldinger til alle som har opprettet støttekampanjer på Facebook, for deretter å lage dette til en serie med bilder.
I tillegg til artiklene om Hjertebarna ble det skrevet fire artikler som skulle gi informasjon, innsikt og skape ytterligere engasjement.
«Arbeidet med Optimal Norge har vært spennende og givende. Vi har lært mye av dem, blitt utfordret på de riktige tingene og sammen har vi funnet nye løsninger på gamle problemer. Hos Optimal møtte vi en gjeng med stå-på-vilje, kreativitet og kompetanse.»