Innholdsmarkedsføring

Hva er egentlig Native-annonser?

Visste du at det finnes en effektiv måte å generere mye trafikk til en nettside, samtidig som sannsynligheten øker for at besøkende blir nye kunder eller leads for bedriften?

Publisert 20. januar 2025, 14:38
native annonsering

Native-annonsering (også kjent som Native Ads) skiller seg ut fra tradisjonell annonsering ved å integreres naturlig i omgivelsene, slik at annonsene oppleves som relevante og verdifulle for leseren. Native Ads fungerer best når innholdet er nyttig og engasjerende, og gir leseren en god opplevelse.

 

Flust med muligheter

Enkelt forklart er Native Ads annonseinnhold forkledd som naturlig innhold på plattformen den befinner seg på – selvfølgelig markert som «sponset» eller «annonse». Eksempler på dette kan være:

  • Sponsede innlegg på Facebook som skal trigge brukernes nysgjerrighet og få dem til å gjøre en bestemt handling. Om du er flink til å rette innholdet mot riktig målgruppe, er det stor sjanse for at brukerne deler innholdet videre.

  • Sponset innhold på LinkedIn hjelper fagfolk å fremme sine forretningsmål og bli enda bedre i jobbene sine.

  • Sponset innhold i nyhetsstrømmen til en nettside (in-feed), for eksempel en nettavis eller en side som genererer og utgir innhold. Dette er den vanligste formen for Native Ads. Den begrenser seg ikke til kun én plattform, men kan dukke opp hos hundrevis av relevante utgivere, om ønskelig.

 

Native Ads evner å tiltrekke og påvirke

Formålet til Native Ads er altså å tiltrekke forbrukerne med interessant og spennende innhold, for deretter å påvirke dem til å gjøre bestemte handlinger. Eksempelvis via en annonse som ser ut som en nyhetsartikkel i en nettavis. Ved å matche designstilen til det aktuelle nettstedet, oppnår man de beste resultatene, fordi det dermed er større sannsynlighet for at innholdet blir lest. Annonsene vil likevel være merket som sponset innhold, så her gjelder det å formulere engasjerende titler og bruke spennende bilder.

 

Øk sannsynligheten for å bli sett

Ved å ta i bruk denne formen for annonsering, styrker du sannsynligheten for at innholdet blir lest, sett, og absorbert av brukeren. I tillegg kan tillitten forbrukerne har til utgiveren, eller plattformen annonsen blir vist på, smitte over på egen merkevare. 

Native Ads kan også ses på som en vinn-vinn situasjon for både forbrukere, plattform og bedrift; forbrukerne får lærerikt, underholdende eller inspirerende innhold, utgiverne får inntekter og bedriften eller merkevaren får eksponering. 

En undersøkelse gjort av Sharethrough/IPG Media viser at 25 prosent flere forbrukere klikker på in-feed Native Ads oftere enn tradisjonelle bannerannonser. Grunnen til dette var for mange at Native-annonsene var mer engasjerende enn tradisjonell markedsføring.

 

Hva må man huske på?

Første bud er at innholdet i Native Ads må være av verdi for forbrukerne, enten om det er lærerikt, underholdende eller informerende.

For at annonsene skal være mest mulig effektive, er det også helt avgjørende å treffe riktig målgruppe for innholdet. Om man bommer, mister man mange muligheter for innholdsdeling og eksponering.

Native Ads må være tydelig merket som enten promotert eller sponset innhold. Forbrukerne skal ha mulighet til å kunne hoppe over innhold som ikke er redaksjonelt dersom de ønsker det, eller i det miste vite hvor informasjonen de leser kommer fra.

Landingssiden forbrukeren havner på etter å ha trykket på annonsen må ha sammenheng med teksten og bildet som er brukt i annonsen. Det hjelper ikke å kun ha en engasjerende tittel eller et bilde som vekker oppsikt – annonsen skal som sagt være av verdi for den som klikker på den. Ingen liker å «bli lurt».

Native Ads skal ikke ha klare, direkte tilbud som «bytt til vår tjeneste», «kjøp vårt produkt» eller «handle nå». De skal engasjere og oppleves verdifulle for forbrukerne. Så kan man gjerne oppfordre til å klikke seg videre rundt på siden, når man først har deres fulle oppmerksomhet. Da ligger det til grunn at du først har gitt brukerne den informasjonen de var på utkikk etter. 

 

Trenger du hjelp med Native Ads?

La oss hjelpe deg med å skape Native-annonser som engasjerer, bygger tillit og konverterer. Enten du ønsker å øke trafikken, få flere leads eller styrke merkevaren din, har vi erfaringen som trengs for å lykkes.

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat