Slik lykkes du med Snapchat-annonsering
Hvilke muligheter finnes egentlig på Snapchat for din bedrift?
Publisert 20. januar 2025, 09:40Hvilke muligheter finnes egentlig på Snapchat for din bedrift?
Publisert 20. januar 2025, 09:40Det er ingen tvil om at Snapchat er populært. Med 2,5 millioner daglige brukere her til lands, er det gode sjanser for at du kan finne din målgruppe blant alle brukerne.
Selv om mange melder om at de ikke er interessert i å følge annonsører på Snapchat, betyr det ikke at markedet er stengt. Selvfølgelig vil ikke folk følge annonsører i denne kanalen – dette er en arena hvor folk vil få med seg hva som skjer i sin egen sosiale sfære, sjekke ut hva som foregår i nærområdet, undersøke hva kjendiser og bloggere holder på med akkurat den dagen, eller se om det hender noe spennende et sted de kanskje har tenkt seg snart. Det folk er ute etter er oppdateringer fra andre mennesker, ikke bedrifter. Så hvordan i all verden skal du markedsføre din bedrift i denne kanalen? Dere må rett og slett bli en del av dette selv!
Start med litt god gammeldags skikk og bruk. Hvordan oppfører folk seg på Snapchat? Hvordan samhandler man? Hvor raskt beveger tempoet seg? Bli kjent med samfunnet, og legg deg på samme linje som de du vil nå ut til; kommunikasjonen til din bedrift bør gjenspeile publikum så godt det lar seg gjøre. Dersom du forsøker å innlede en langtrukken diskusjon om din bedrift i denne kanalen, kommer du nok ikke så langt. Prøv heller å være vittig og kjapp på avtrekkeren. Skap underholdende innhold til Snapchat, eller en interessant historie som kan holde oppmerksomheten til en bruker i mer enn bare ett sekund.
Når du skal lage innhold her trenger du en start, en hoveddel og en slutt – og delene bør ikke være tungt fordøyelige. Husk at dette er stedet hvor folk vil observere raskt og holde samtaler gående. Godt innhold fører til svar på dine historier. Dette kan igjen utvikle seg til en samtale mellom din bedrift og brukeren i den andre enden, som igjen kan være begynnelsen på et godt forhold dere imellom – og dermed lede til salg. Snapchat er en menneskelig applikasjon, og dersom du klarer å innlede til en menneskelig samtale med noen, har du skutt gullfuglen.
Husk at de som starter samtaler med deg allerede er interessert i det du driver med, og kan dermed anses som varme leads. Leads er mennesker som kan ha nytte av det din bedrift tilbyr, og derfor være en person din salgsavdeling kanskje ønsker å kontakte. Med varme leads mener vi leads som selv har vist interesse for det din bedrift tilbyr, altså mennesker du for eksempel kan være sikker på ikke blir irritert dersom du tar en telefon til vedkommende. Sett derfor av tid til å føre en samtale med vedkommende – og få personen til å føle seg sett og hørt.
Snapchat er ikke stedet for hard markedsføring med stort fokus på salg. Dersom dette er utgangspunktet ditt, bør du revurdere plattform eller fremgangsmåte. Innholdsmarkedsføringsprinsippet handler om å skape gode, tillitsfulle relasjoner til forbrukerne, fremfor å reklamere direkte for egne produkter.
Vær kreativ! Lag en spennende historie, der produkt eller bransje kun er i bakgrunnen. Dersom dere selger klær trenger dere ikke å rope «kjøp denne skjorten», hva med å heller filme en morsom setting eller hendelse på kontoret, hvor alle som dukker opp på kamera har på seg samme skjorte fordi den var på salg? Her får dere frem produktet på en morsom måte, viser at den er noe «alle vil ha», uten at dere pusher den på folk direkte.
Tenk gjerne gjennom hvordan du kan fremme det du ønsker å selge, uten å prøve å selge det. Det kan være utfordrende, men ta deg gjerne tid til dette. Sett deg ned, noter alle idéer du kommer på og lag en bank med gjennomførbare videosnutter. Dersom en hel dag blir satt av til dette, og utarter seg i flere gode kampanjer, vil det være lettere å skape en god flyt med content regelmessig. På denne måten slipper du også å finne opp hjulet hver eneste gang det skal markedsføres i Snapchat.
Markedsføring er vanskelig på plattformer hvor få har lyst til å bli solgt til. Likevel er det mange som følger ulike bloggere og influensere på Snapchat, og her er det en god markedsføringsmulighet for deg. I stedet for at du selv reklamerer for din bedrift eller dine produkter kan du få en som folk kanskje ser på som litt mer menneskelig til å gjøre det.
Ved å bruke bloggere eller influensere som allerede har en stor følgerskare, kan du også kanskje nå ut til et mye større publikum, og sitte igjen med flere kunder enn du ellers ville gjort.
Det finnes mange måter å bruke influensere når det kommer til markedsføring. Takeovers er en måte å bruke denne type markedsføring på. Her vil influenseren ta over din Snapchat-konto i en bestemt periode, og legge ut innhold de selv synes er relevant og morsomt. De kan også snakke om deg og din bedrift på sin egen konto, eller lage reklamesnutter du selv kan bruke når du vil. Her handler det om å finne noe som fungerer best for dere begge. Risikoen ved å bruke denne type markedsføring er selvfølgelig at du mister litt kontroll over hva som blir laget og lagt ut, men her må dere bare legge retningslinjer og komme til enighet over visse typer innhold.
Snapchat Ads er en reklamemulighet som Snapchat selv tilbyr hvor du kan bruke ulike visuelle virkemidler sammen med lyd, bilde og tekst. Et enkelt bilde eller en video gir seeren mulighet til interaktivitet. Du kan for eksempel se et interessant produkt eller en spennende tjeneste, sveipe og havne rett inn på en skreddersydd side hvor du blir møtt av et godt tilbud. I tillegg er det mulig å kjøpe produkter og tjenester direkte gjennom applikasjonen.
Legg en god plan før du bestemmer deg for å bruke Snapchat Ads. Gjør gjerne research, se hva som har funket for andre, og hva din målgruppe ser ut til å like.
Video er nøkkelen på Snapchat, det er det de fleste vil se. Det kan virke utfordrende å lage godt videoinnhold på denne plattformen, da tiden du får er svært begrenset, samtidig som du må gripe oppmerksomheten til seeren umiddelbart. Husk at en gyllen regel her er at innholdet du skaper til Snapchat bør være kreativt, klart, konsist og kort. Du skal få frem poenget ditt på en morsom og forståelig måte, så raskt som mulig.
Dersom du skal markedsføre ditt produkt eller din bedrift i en snap, bør du vekke seerens oppmerksomhet umiddelbart. Husk å ordlegge deg på måten som passer ditt publikum, og bruk visuelle virkemidler du tror de vil like. Snakk gjerne direkte til kamera, så seeren føler det er dem du kommuniserer med. Får du «øyekontakt» med seeren vil dette kunne holde fokuset deres bedre enn dersom du ser alle andre steder.
Husk at det du legger ut på Snapchat bør ha et tydelig budskap. Videosnutter bør ikke være lange, da faller folk som regel ut fordi de føler at du tar opp for mye av deres tid. 5-6 sekunder er en god tid per snap du legger ut.
Gang på gang har det vist seg at humor virker ypperlig i markedsføring, og da særlig på sosiale medier. Snapchat er kanskje en av plattformene hvor vi forventer mest lettsinnet innhold, så her er det bare å dra på smilebåndene og lage litt morsomt innhold.
Noen av Snapchat-kontoene som gjør det best, pleier som regel å fokusere på humor, morsomme sketsjer og en leken markedsføring. Selvfølgelig er det viktig å få frem produktet eller bedriften din, men på Snapchat bør det som tidligere nevnt handle om mer enn salg. Pass på at du får en god balanse mellom nyttig informasjon slik at du faktisk får vist hva din bedrift driver med, samtidig som du ikke gjør snappene for markedsrettet. Prøv å gå for mangfold i snappene du legger ut som en del av din markedsføringskampanje, så blir heller ikke publikum lei av din konto.
Det kan lønne seg å ta vare på snappene du bruker som markedsføring. Lagre klippene, og når du har mange nok kan du sette de sammen til korte serier. Disse kan også legges ut på for eksempel YouTube i etterkant, slik at folk som enten ikke er på Snapchat eller følger deg i den kanalen kan se dem der.
Det er verdifullt å ta vare på disse klippene da du kan gå tilbake og sjekke hva du allerede har laget, slik at du ikke gjentar deg selv. Det kan også være fint å se konkret hva som fungerte godt og hva som ikke gikk like bra. Dette kan du lære mye av når det skal skapes nytt innhold.
Slutt aldri å eksperimentere. Det vil alltid komme nye trender, så det er viktig at du følger med og våger å teste ut nye idéer. Ved å utfordre deg selv på denne måten vil du også oppdage hva som resonerer best blant publikum, og dermed kan du etter hvert begynne å bevege deg i en bestemt retning, og samtidig eksperimentere innen denne retningen.
Snapchat byr på spennende muligheter for å nå din målgruppe på en kreativ og effektiv måte. Trenger du hjelp til å utarbeide en strategi eller skape engasjerende innhold som gir resultater? Kontakt oss i Optimal i dag, så hjelper vi deg med å lykkes!