Slik skriver du gode metabeskrivelser
Med gode metabeskrivelser får du opp klikkraten og blir lagt merke til i søkeresultatene. Usikker på hvordan du skal gå frem? Fortvil ikke – vi har oppskriften!
Publisert 20. januar 2025, 15:21Med gode metabeskrivelser får du opp klikkraten og blir lagt merke til i søkeresultatene. Usikker på hvordan du skal gå frem? Fortvil ikke – vi har oppskriften!
Publisert 20. januar 2025, 15:21Uansett hvor godt innhold du skriver vil det ikke ha noen betydning i søk uten en god metabeskrivelse. Det er nemlig den som skaper førsteinntrykket og som avgjør om leseren klikker seg inn på nettopp din side eller ei.
Metabeskrivelsen er den korte informasjonen som beskriver hva en side handler om. Den er synlig under title-tagen – altså sidetittelen i søkeresultatet. Metabeskrivelsen kommer til syne når man dukker opp i et søk gjort i en søkemotor, som for eksempel i Google.
Du har et begrenset antall tegn som kan brukes til å skape metabeskrivelsen, og tegngrensen har gjennom årene blitt justert flere ganger. Det gjelder derfor å være oppmerksom når det kommer eventuelle endringer. Overskrider du grensen vil deler av metabeskrivelsen forsvinne.
Selv om metabeskrivelsen ikke direkte har noe å si for din sides rangering, vil du likevel være godt tjent med å inkludere gode søkeord også her. Hvorfor? Svaret er enkelt – du ønsker å indikere at det leseren er på jakt etter finnes på nettopp din side. Dersom din metabeskrivelse inneholder åpenbare søkeord vil det tiltrekke seg klikk, rett og slett fordi din tekst fremstår relevant. Her må selvsagt søkeordene være i godt strukturerte setninger som gir mening, keyword stuffing er ingen god taktikk.
Du kan også forsøke å bruke søkeordet i entallsform og flertallsform, samt saumfare synonymordboka eller bruke andre relaterte søkeord. Husk at du skal henvende deg til leseren fremfor søkemotoren når du skriver. Dersom metabeskrivelsen blir for repetitiv vil du gjøre deg selv en bjørnetjeneste.
En god metabeskrivelse prøver aldri å lure inn lesere med falske løfter og vage formuleringer. De villeder heller ikke, men fremstår som ærlige, informative og gjør det enkelt å forstå hva siden handler om. En metabeskrivelse skal på sitt beste hjelpe leseren til å finne ut om dette er siden med informasjonen de trenger eller ikke.
Det er viktig at du forsøker å gi et godt innblikk i hva leseren kan finne på din side. Har du for eksempel skrevet en artikkel eller et blogginnlegg kan du tenke på metabeskrivelsen som en ingress. Gi en smakebit på hva som skjuler seg bak linken.
For å øke klikkraten trenger man ofte en CTA – eller enklere sagt, en oppfordring til handling. Mange velger å avslutte metabeskrivelsen med en CTA med en ordlyd som «les mer her», «sjekk utvalget» og lignende. Det er likevel fullt lov å eksperimentere for å vekke interessen. Hva med å starte metabeskrivelsen med en oppfordring, eller ha den med i midten av teksten? Jo mer du øver, desto lettere blir det.
Eksperimentering kan være lønnsomt, nettopp fordi det skaper metabeskrivelser som skiller seg fra massene. Rekk opp hånden alle som har søkt på flyreiser eller hotellopphold, kun for å se side opp og side ned med generiske metabeskrivelser som ser helt like ut. Ta en titt i søkemotorene, finn ut hva konkurrentene dine skriver i sine metabeskrivelser og se om du kan gjøre det bedre. Lag en personlig vri, og våg å være litt annerledes.
Dersom disse rådene viser seg vanskelige å følge kan vi i Optimal være til hjelp. Ta kontakt så tar vi oss av metabeskrivelsene som lønner seg for din bedrift.