Søkemotoroptimalisering

Har metabeskrivelser noe for seg i dagens SEO-landskap?

Øynene våre fyker over søkeresultater raskere enn noen gang. Som unger i en godteributikk har vi for mye å velge i. Så hvordan skal du skille deg ut og bli lagt merke til? Hvorfor ikke starte med en god metabeskrivelse?

Publisert 19. desember 2024, 11:50
metabeskrivelser

Å markedsføre en landingsside i de store søkemotorene kan kjennes som en tapt kamp før man i det hele tatt begynner. Du drukner raskt i hundrevis av sider, og tusenvis av søk. Det er riktignok slik at en metabeskrivelse i seg selv ikke vil utgjøre noen forskjell på hvor du havner i søkemotorhavet. Likevel kan denne lille teksten indirekte påvirke plasseringen din i svært stor grad.  

 

Genererer mer trafikk 

Meta-beskrivelsen har også noe å si for hvor mye trafikk siden genererer, hvor lenge en bruker er inne på siden din og hvorvidt vedkommende forsvinner rett ut igjen, eller klikker seg videre på nettsiden. Disse indikatorene kalles henholdsvis sidehenvisninger, varighet per økt og fluktfrekvens. Så selv om metabeskrivelsen i seg selv ikke påvirker søkemotorers rangering av deg, vil alle disse tingene ha en påvirkningskraft. 

En dårlig metabeskrivelse vil føre til lite trafikk. Ingen gidder å klikke seg inn på noe som ser merkelig eller useriøst ut. En misvisende metabeskrivelse kan føre til at en leser klikker seg inn på siden din, for så å bli irritert over å ikke ha funnet det han eller hun så etter. Dermed hopper vedkommende rett tilbake til søkemotoren. Dette vil være med på å gi siden din lavere rangering, og er stikk motsatt effekt av det du ønsker.  

 

Flere klikk, høyere rangering 

Når det kommer til klikkrater er nemlig metabeskrivelser gull verdt! Og får du flere klikk er sjansen for konverteringer også større. Derfor er det viktig at du ikke sluntrer unna å gjøre en god og grundig jobb. Søkemotorer bruker det som kalles CTR, eller click-through-rate, for å sjekke om siden din er et godt søkeresultat. Jo færre klikk på siden, desto lavere rangering – og omvendt.

Målet er å bli godt synlig. Og det er nettopp derfor du ikke skal kimse av en konsis og appellerende metabeskrivelse. Ikke trenger det være spesielt komplisert heller! 

 

Metabeskrivelser

 

Kort og godt

Når du skal skrive en forlokkende metabeskrivelse må du virkelig tyne ordene for det de er verdt. Husk at plassen du har til rådighet er svært begrenset. Går du over den maksimale grensen tegn, vil de overflødige tegnene forsvinne. Dette kan virke ufullstendig for leseren, og bidra til en lavere klikkrate. Hold deg derfor kort og konsis. 

 

Ord som agn 

Nå som du har fått med deg at kortfattethet er viktig, kan vi kikke litt på ordene som utgjør de begrensede setningene. En bra metabeskrivelse bruker ord som agn. Den får leseren til å bite på, og klikke seg inn på siden din. Ved å skape en god, spennende og relevant tekst lokker du leseren inn. Ordene du velger å benytte deg av betyr vel så mye som hvor mange de er. Her er det viktig å formulere seg riktig, slik at de få ordene du har plass til blir treffende. 

Kjør gjerne en søkeordsanalyse for å finne ut hvilke relevante ord som oppnår flest søk, og hvilke som har lite konkurranse. Drømmen er å finne ord du kan bruke i metaanalysen som får mange treff, og som det er lite konkurranse om. Vanskelig, men ikke alltid umulig, her kreves det et godt øye og litt trening.  

 

Veiled leseren 

Noen ganger trenger leseren et lite knuff i riktig retning. Og med riktig retning snakker vi selvfølgelig om siden din. Her kan du benytte deg av CTA-funksjoner, eller call to action. CTA er en knapp eller lenke som oppfordrer besøkende til å utføre en handling. Selger dere noe, er det naturlig å nevne dette i metabeskrivelsen, med en direkte CTA til produktet eller kampanjen dere kjører. Holder dere et kurs, kan dere sende eventuelle kursdeltagere rett inn på registeringssiden deres ved hjelp av en CTA-knapp. Prøver dere å få folk til å ta en test eller svare på en undersøkelse, kan dere også linke rett til riktig side med en smart CTA. 

Generelt sett er det alltid positivt å bruke et aktivt språk. Selv om du ikke har noe å «selge» betyr ikke det at du ikke kan dirigere lesere inn på den siden du vil ha dem. Bruk derfor veiledende språk i metabeskrivelsen så ofte du kan.  

 

Våg å være annerledes 

Målet til enhver bedrift er å havne øverst i søk i de fleste søkemotorer. Men når dette er målet til alle, så blir konkurransen hard. Det kan derfor være en idé å forsøke å skille seg ut fra mengden. Her kan metabeskrivelsen være morsom å leke seg litt med. Ta en sjanse, og tenk litt annerledes. Hva med å bruke humor og kreativitet for å få frem budskapet ditt? Får du oppmerksomheten til leseren kan det bidra til et nysgjerrig klikk fra vedkommende. Og som vi allerede har nevnt, flere klikk er lik høyere rangering i søkemotorene.   

For å si det enkelt: Ja – metabeskrivelser har absolutt noe for seg i dagens SEO-landskap. Og trenger du hjelp med din beskrivelse vet du hvor du finner oss.