Hvordan du kommuniserer med kunden er avgjørende for at budskapet ditt skal nå frem, vi kommuniserer tross alt forskjellig i ulike situasjoner. Måten du kommuniserer med venner er som regel annerledes enn hvordan du snakker med besteforeldrene dine. På samme vis vil du være nødt til å bruke en annen strategi for å nå en ung kvinne på 18 år enn det du ville brukt for å nå en mann i 40-årene.
Representant for målgruppen
Det er lettere å bli kjent med ulike kunder i målgruppen din når du utvikler én person som representerer gruppen. Det er dette en persona er. Dersom bedriften har flere målgrupper, kan det utvikles én persona for hver av disse målgruppene. Det er ikke uvanlig at en bedrift har to til fire personas.
Hvilke personas din bedrift utvikler vil avhenge av målet. Din drømmekunde kan være en person som gir høyest ROI, en kunde som forstår din bedrift og hva dere ønsker å oppnå, eller kanskje en person dere ønsker et langsiktig arbeidsforhold med?
En fiktiv person
En persona er en oppdiktet person som beskriver en typisk kunde av bedriften, eventuelt bedriftens drømmekunde. Den fiktive personen hjelper deg å få bedre kjennskap til kunden, med det formål å effektivisere markedsføringen tilpasset denne personen. Personas baseres altså på hvem kjøperen er, og på den måten forenkles markedsføringen fordi man må sette seg inn i hvordan kunden tenker. Du treffer bedre med målrettet markedsføring og finner de mest relevante kundene for din bedrift.
Personas skaper bedre kundeopplevelser og er satt opp på en strukturert måte. Ved bruk av personas vil du ha mer effektiv markedsføring, en bedre forståelse av dine beste kunder og flere leads. Likevel er det bare 44 prosent av B2B-markedsførere som tar i bruk personas og bruker dem på en effektiv måte. Her er det med andre ord muligheter for å komme på forskudd av dine konkurrenter.
Beskrivelsen av personas bør inneholde navn, sivilstatus, barn, yrke eller studieretning, personlighetstrekk, interesser, utfordringer, drømmer og medievaner.
En persona kan for eksempel se slik ut hvis du selger regnskapstjenester:
- Elektriker Erling
- 38 år
- Han er elektriker med eget AS
- Han har fire ansatte
- Er for det meste ute hos kunder og har dårlig tid til regnskapsføring
- Har en årsinntekt på omtrent 900 000 kroner
- Bedriften går bra og de har mange oppdrag
- Han synes regnskap er uoversiktlig og er redd for at det skal påvirke bedriften
- Han trenger en enkel og effektiv måte å få kontroll på regnskapet på
- Han er på Facebook, men bruker det mest til å holde seg oppdatert på venners hverdag. Han leser mange nettaviser. Ingen tilhenger av Instagram eller TikTok
- Drømmer om videre vekst i bedriften og mer tid til bedriftens kjernevirksomhet
Dette er bare starten, men det er en god begynnelse. Videre vil du bygge ut oversikten over Elektriker Erling. Hva slags person er han privat? Hvordan er han som sjef? Hva er hans styrker og svakheter? Er han av typen som gjør mye research? Tar en beslutning lett? Videre kan det skrives ut en historie om Erling som ikke er punktvis. På den måten vil du føle at du kjenner kunden bedre.
Hvordan lage personas
Det finnes ulike måter en bedrift kan lage personas på, men det vil alltid lønne seg å starte med de kundene man allerede har. Sett i gang en workshop innad i bedriften og diskuter. Tenk over hvem kundene er, hvilke utfordringer de har og hva de er interessert i. Et godt tips er å gjøre kvalitative dybdeintervjuer for å finne ut hvorfor kundene kjøper nettopp dine produkter fremfor konkurrentenes.
Gjør deg kjent med kundens tanker i en kjøpsprosess, og finn ut hva de verdsetter. I tillegg til intervju kan bedriften sende ut spørreskjema til de eksisterende kundene for å dekke et større utvalg. Ikke vær redd for å slå flere personas sammen til én dersom du ender opp med mange forskjellige. Husk at personas også kan endres og utvikles over tid på samme måte som bedriften og markedet endrer seg.
Bruk av AI for generering av personas
Bruken av AI i genereringen av personas har endret hvordan bedrifter kan forstå og målrette sine idealkunder. Manuell innsikt fra markedsundersøkelser krever mer tid og ressurser. Med moderne AI-verktøy kan bedrifter nå generere detaljerte og datadrevne personas. Disse verktøyene samler informasjon fra ulike datakilder, som nettsidetrafikk og sosiale medier, for å gi en omfattende forståelse av målgruppens behov, atferd og preferanser.