Søkemotoroptimalisering

Hvordan utfører man en content audit?

Ved å utføre en content audit får du full oversikt over hvilke tiltak som må gjøres for å forbedre nettsiden din.

Publisert 19. desember 2024, 12:09
content audit

Når du gjennomfører en content audit skal hver krik og krok av din nettside gjennomgås. Du skal rett og slett analysere effekten av alt innhold på nettsiden. Ut ifra resultatene kan du avgjøre om tiltak må tas for å forbedre siden – skal noe oppdateres, slettes eller ompekes. Dette vil kunne føre til at siden presterer bedre, og at både besøkende og søkemotorer finner den mer tiltrekkende. 

Mange er redde for å gjøre store endringer på nettsidene sine, og å slette innhold kan rett og slett virke skremmende. Å legge litt tid i en skikkelig content audit er verdifullt, og kan utvilsomt føre til svært gode resultater. 

 

Hvorfor bør du utføre en content audit? 

Det er mange gode grunner til å utføre en content audit, spesielt dersom du driver med innholdsmarkedsføring og deler blogginnlegg eller artikler på nettsiden. Selv om du skriver evergreen-artikler kan tekster etter mer enn et år bli utdaterte eller inneholde informasjon som i nyere tid har endret seg. Her kommer det selvsagt an på hvilken bransje du er i, og for noen vil oppdateringer på feltet komme titt og ofte, mens for andre forholder ting seg litt mer statisk over tid. Det kan uansett være fordelaktig å undersøke aktualiteten av tekstene på nettsiden din dersom de ble publisert for over et år siden. 

Noen ganger presterer heller ikke nettsiden din like godt som du skulle ønske, og hvis dette er tilfellet kan en content audit være behjelpelig med å avdekke de bakenforliggende årsakene. Kanskje du for eksempel må jobbe mer med SEO og nøkkelord? Eller kanskje folk bruker for kort tid på nettsiden din? Da kan det være du må legge inn flere gode CTA-er, bedre informasjon eller nyttige internlenker.   

 

Start med en oversikt i Google Analytics

Du kan utføre en content audit ved å sjekke nettsiden din side for side. Mange liker å starte ved å sjekke om de får inn regelmessig trafikk i Google Analytics. Noen jobber for å få besøkende hver eneste dag, andre er fornøyde så lenge det har vært aktivitet på nettsiden i løpet av uka. Sjekk også hvilke sider som står for størsteparten av trafikken, og hvilke som ikke fungerer. Her kan du lære mye om innholdet ditt – og på en enkel måte få en oversikt over hva besøkende liker og hva de ikke liker på nettsiden din. Du kan også undersøke hvilke måneder som er best for deg, og hvilke som har lite aktivitet.  

 

Finn ut hva som skal ompekes og hva som skal oppdateres 

Dersom noen sider på nettsiden din ikke trekker nok trafikk, anbefales det å enten oppdatere eller ompeke dette innholdet. Har du også en side som må slettes, men som inneholder en verdifull Do-Follow Backlink bør du ompeke denne til en annen side, slik at den beholdes. 

Noen ganger kan det være vanskelig å vite hvorvidt man bør oppdatere eller ompeke – og her handler det i stor grad om preferanse. Det beste er i de fleste tilfeller å oppdatere og forbedre innholdet ditt, fremfor å ompeke eller slette det. Likevel er det viktig å huske at dersom det ikke gir mening å beholde siden, vil det heller ikke være problematisk å ompeke det til en annen relevant side. 

 

Bør noe slettes? 

Mange vegrer seg for å slette innhold, det har jo tross alt gått med tid og energi på å skape innhold. Likevel kan dårlig innhold være mer skadelig enn mangel på innhold. Så når bør du vurdere å slette sider, artikler eller blogginnlegg? 

Dersom siden ikke får noe trafikk, og heller ikke inneholder verdifulle backlinks, kan du tenke på å slette disse. Slett gjerne siden, men ikke la den bli stående som en 404. Ompek dem heller (301) til andre sider på nettsiden din, før de fjernes.  

 

Fire gode verktøy som kan hjelpe deg med din content audit 

I dag eksisterer det utrolig mange gode verktøy som kan hjelpe deg med å utføre en effektiv og grundig content audit. Som nevnt kan det alltid lønne seg å starte med å bruke Google Analytics, et av de mest populære verktøyene når det kommer til content audit. Her får du oversikt over statistikk som lar deg analysere besøkendes oppførsel. Du kan også se hvilke artikler som blir lest mest, hvilke sider som har høyest fluktfrekvens, hvor folk først går inn på siden, og hvor mange faller fra. Dette verktøyet kan med andre ord hjelpe deg med å identifisere både gode og dårlige sider, slik at du kan komme i gang med å forbedre innholdet ditt og lage en god strategi.  

Semrush er et annet verktøy som kan være nyttig når du utfører en content audit. Programvaren samler inn data fra Google Analytics, Google Search Console og din nettsides landingssider for å gi en helhetlig vurdering. Den hjelper deg å identifisere svakt innhold, innhold med høy bounce rate, eller sider som trenger SEO-optimalisering. Ved hjelp av Semrush kan du også oppdage innholdshull, få anbefalinger for forbedringer og prioritere oppgaver basert på deres potensielle effekt.

 

verktøy content audit


Teknisk sett er ikke
Screaming Frog et analyseprogram, men et crawling-verktøy. Likefullt får du gjennom verktøyet en god analyse av hele nettsiden din på et blunk. Screaming Frog leser hele nettsiden din, og kommer raskt med nyttig informasjon og innsikt i potensielle SEO-problemer. Du får blant annet oversikt over 30 ulike parametere, som for eksempel ankertekst, responstid, metabeskrivelser og mye mer. 

Ahrefs er også et nyttig verktøy når du skal utføre en content audit. Ahrefs gir deg en omfattende oversikt over alle sidene på nettstedet ditt, inkludert viktige parametere som organisk trafikk, søkeordrangeringer og sosiale delinger. En av de mest verdifulle funksjonene i Ahrefs er muligheten til å identifisere sider med høyt potensial som ikke presterer så bra som de burde. I tillegg kan du bruke verktøyet til å oppdage innholdshull ved å analysere konkurrentenes sider og sammenligne dem med din egen. Dette hjelper deg å identifisere hvilke temaer eller søkeord du mangler og bør dekke. 

 

Trenger du hjelp med din content audit?  

Det er ikke alltid like lett å tolke ulike analyser og rapporter, og det kan være svært vanskelig å vite hvilke tiltak som må til for å forbedre en nettside etter en content audit. Dersom du trenger hjelp har Optimal lang erfaring med innholdsanalyser. Ta kontakt med oss, så får vi nettsiden din til å prestere som aldri før.