Ferner Jacobsen

«I mars 2022 lanserte vi en ny nettbutikk og kundeklubb, og Optimal ble en enda større del av prosjektet enn planlagt. De var årvåkent med på overgangen, og de utfordringene vi møtte. En solid støttespiller, som sørget for at vi raskt fikk kartlagt hvor utfordringene lå, og for at tiltak ble iverksatt.»  
Øyvind Hjelkrem-Haug, daglig leder i Ferner Jacobsen

Ferner Jacobsen er en veletablert, familieeid bedrift som så dagens lys allerede i 1916. Bedriften selger eksklusive moteklær gjennom deres nettbutikk og fysiske butikker i både Oslo og Fredrikstad. 

Optimal og Ferner Jacobsen har hatt et langt og nært samarbeid i over 10 år, men i 2022 ble det gjort ytterligere tiltak i forbindelse med deres nye nettbutikkløsning og kundeklubb. 

 

Utfordring: Sikre at nettbutikken rangerte høyt i organiske kanaler samt opprettholde konverteringsfrekvensen i betalte kanaler 

Å bytte nettsted medfører ofte noen typiske følgesykdommer. Når en virksomhet lanserer et nytt nettsted kan den blant annet risikere å miste trafikk, rangeringer i søkemotorer og informasjon på nettsiden. Synligheten i Google er alfa og omega, og derfor var det essensielt å ta alle nødvendige grep. 

 

Viktige tiltak på tvers av kanaler

Optimal gjorde en rekke tiltak for å sørge for at overføringen til ny nettbutikk ble gjennomført med minst mulig tap av betalt og organisk trafikk. Samtidig var det viktig å implementere videre tiltak for å stadig øke trafikken, med mål om å nå Ferner Jacobsens omsetningsmål for 2022. 

Markedsføringen besto blant annet av: 

  • Rangeringsanalyse og søkeordsanalyse 
  • Opprettelse av sitemap 
  • Oversikt over dupliserte sider 
  • Oppsett av sporinger 
  • Opprettelse av ny bloggside, med overføring og optimalisering av eksisterende bloggartikler
  • Produksjon av nye, SEO-optimaliserte bloggartikler 
  • Utsendelser av nyhetsbrev gjennom ny kundeklubb 
  • Produksjon av kategoritekster 
  • Implementering av Schema.org-koder på produktsidene
  • Oppdatering av metadata 
  • Oppsett av 301-redirects 
  • Organisering og aktivering av produktfeeder
  • Kontrollering av annonselenker 
  • Marginfokusert ROAS (POAS) 
  • Eventkampanjer i forbindelse med Live Shopping-arrangement 
  • Performance Max-kampanjer


Resultat: Knuste omsetningsmålet i nettbutikken

I 2022 omsatte Ferner Jacobsens nettbutikk for 11 prosent over omsetningsmålet. Samtidig hadde vi høy fokus på lønnsom annonsering, som resulterte i en ROAS («Return on Ad Spend») på 870 prosent! 

«Optimal sørget for solid støtte, rådgivning og utvikling gjennom hele året. De lyttet til oss og våre bekymringer, samtidig som de utfordret oss på områder der vi måtte ta grep.»
Øyvind Hjelkrem-Haug, daglig leder i Ferner Jacobsen

 

Knallstart på 2023 med tosifret oppgang

Med hele 30 prosent økning i netthandelen i januar 2023 sammenlignet med januar 2022, har Ferner Jacobsen hatt en solid start på det nye året.