Slik fordeler du budsjett i Google Ads
Mange ser god effekt av annonser i Google Ads, men ikke alle vet hvordan de skal budsjettere for å oppnå gode resultater.
Publisert 20. desember 2024, 11:34Mange ser god effekt av annonser i Google Ads, men ikke alle vet hvordan de skal budsjettere for å oppnå gode resultater.
Publisert 20. desember 2024, 11:34Du skriver en tekst, finner en målgruppe og gjør deg klar til å lansere, men så oppstår spørsmålet: Hvordan skal du budsjettere i Google Ads?
La oss hjelpe deg litt på vei.
Et av de vanligste spørsmålene når det kommer til Google Ads er hvor mye penger man skal bruke på annonsene sine. Og det enkle svaret er at budsjettering i Google Ads vil være helt individuelt, og kommer både an på målet med annonsen, samt hva man annonserer på.
Det lureste du kan gjøre er derfor å starte med et testbusjett, og her bør du ikke miste motet dersom du ikke oppnår store resultater med en gang. I noen tilfeller vil du kunne få profitt allerede i testfasen, men det bør ikke være hovedmålet her. Nå skal du forsøke å kartlegge markedet.
I testfasen får du innsikt i hvilke annonser som treffer målgruppen godt, og hvilke de klikker seg inn på. Du kan dermed lettere planlegge nye annonser, etter å ha sett hva som funker og hva som ikke funker. Bruk tid på dette, og undersøk hvilke nøkkelord og fraser som konverterer til leads og etter hvert også kunder.
Hvor høyt testbudsjettet bør være kommer an på kostnaden av nøkkelordene du ønsker å bruke. Du kan enkelt beregne et estimert budsjett ved å gange nøkkelordets kostnad per klikk med hvor mange klikk du ønsker å oppnå. Det kan være lurt å hente inn minimum 100-200 klikk i testperioden for å se hvordan annonsen konverterer.
Koster et søkeord 4 kroner og du ønsker å oppnå 500 klikk vil du med andre ord måtte betale 2000 kroner for kampanjen. I startfasen vil du oppdage at noen nøkkelord gjør det svært godt, mens andre ikke gir resultater. Etterhvert kan du dermed lettere velge ut de gode søkeordene, for fremtidige kampanjer.
Det høres kanskje ikke fornuftig ut å avvike fra planlagte budsjetter, men faktum er at de beste kampanjene ikke setter et tak for budsjettet sitt. Markedsføring som gir resultater er en god investering, og tenk deg om – hvis du tjener mer enn du bruker i Google Ads bør du bare la ballen rulle til tallene flater seg ut. Hvorfor stoppe en kampanje eller kutte ned på kronebruken dersom du oppnår en fortjeneste?
Dersom du ønsker å lykkes med Google Ads bør du heller ikke kun fokusere på kostnad, du bør se nærmere på din ROI, altså «Return On Investment». Du kan bruke store summer på annonser, men det kan vise seg å være en svært god investering som gjør at du også tjener mer.
Google Ads kan for mange virke komplisert, og det finnes fallgruver dersom man ikke er vandt med å sette opp annonser her. Noen synes også det er vanskelig å lage annonser, eller kartlegge resultatene i testfasen. Trenger du litt hjelp må du gjerne kontakte oss. Vi har dyktige ansatte som jobber daglig med Google Ads, for et hav av ulike kunder og forskjellige bransjer.