Nyhetsbrev og e-postmarkedsføring

Å sende ut nyhetsbrev eller å kjøre kampanjer på e-post er en direkte dør inn til eksisterende og potensielle kunder. Gli inn i innboksen til en spisset målgruppe, bare pass på at det ikke oppfattes som spam.

En markedsføringskanal med høy ROI

E-postmarkedsføring er en av de siste kanalene i den digitale verdenen hvor du selv eier e-postlisten. Det er ikke lov å sende mail til hvem som helst, de du sender til må ha frivillig meldt seg på nyhetsbrevlisten. Heter det meldt seg opp? Dette betyr at e-postlisten din er stappfull av mennesker som ønsker å få markedsføringen fra deg rett i innboksen. 

De frivillig påmeldte e-postmottakerne fører igjen til en gjennomsnittlig ROI (Return On Investment) på 42:1, altså får du igjen 42 kr per 1 kr investert. For godt til å være sant?

Segmentering av e-postlister 

Ikke alle på din e-postliste er like, og derfor anbefaler vi å ikke sende det samme budskapet til alle på listen. Uansett om du har 100 eller 100 000 kontakter på listen, har alle disse kontaktene ulike interesser, behov og er sannsynligvis i ulike stadier av kjøpstrakten. Deler du opp listen din i mindre grupper, eller «segmenter», kan effektiviteten av e-postmarkedsføringen bli drastisk forbedret. 

Det er mye du kan segmentere e-postlisten etter. Her er noen eksempler: 

  • Alder 
  • Kjønn
  • Geografi 
  • Bransje 
  • Interesser
  • Personas 
  • Tidligere produktkjøp (historikk) 
  • Kjøpsfrekvens

Ta et skritt videre med e-post automasjon

Når du har det grunnleggende på plass, kan du benytte deg av e-post automasjon for å ta e-postmarkedsføringen til nye høyder. E-post automasjon gir deg muligheten til å sende personlig tilpasset og automatiske e-poster slik at du treffer riktig målgruppe med riktig budskap til rett tid. Dette er et svært effektivt verktøy for å tilby egenverdi til mottakeren og potensielt øke omsetningen. 

Noen eksempler på automatiske e-poster er:

  • Velkomstmeldinger 
  • Ordrebekreftelser
  • Bursdagsmeldinger 
  • Forlatte handlekurver 
  • Påminnelser 

100 prosent målbar effekt

For å vite hvordan dine nyhetsbrev blir mottatt der ute, finnes det nøyaktige måter å måle treffsikkerheten på. Vi rapporterer til deg fortløpende om blant annet: 

  • Åpningsrate: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne åpnet nyhetsbrevene? 
  • Klikkfrekvens: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne klikket på en eller flere linker i nyhetsbrevene? 
  • Avmeldingsrate: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne meldte seg av nyhetsbrevlisten din etter at de åpnet nyhetsbrevene? 
  • Inntekt: Hva var den samlede inntekten fra nyhetsbrevene? 
  • Transaksjoner: Hva var det totale antallet kjøp som ble gjort via nyhetsbrevene? 
  • Konverteringsfrekvens: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne klikket på en link i nyhetsbrevene og fullførte en ønsket handling?

Med tallene som grunnlag kan vi justere og tilpasse kampanjen underveis slik at den er så treffsikker som mulig. Som en Mailchimp-partner benytter vi oss hovedsakelig av Mailchimp som programvare for e-postmarkedsføring, men vi har i tillegg mye erfaring og jobber med andre e-postprogrammer som HubSpot, Active Campaign Voyado.

Vi hjelper deg mer enn gjerne med å komme i gang med din e-postmarkedsføring. Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende samtale!