Nyhetsbrev og e-postmarkedsføring

Å sende ut nyhetsbrev eller å kjøre kampanjer på e-post er en direkte dør inn til eksisterende og potensielle kunder. Gli inn i innboksen til en spisset målgruppe, bare pass på at det ikke oppfattes som spam.

En markedsføringskanal med høy ROI

E-postmarkedsføring er en av de siste kanalene i den digitale verdenen hvor du selv eier e-postlisten. Det er ikke lov å sende mail til hvem som helst, de du sender til må ha frivillig meldt seg på nyhetsbrevlisten. Dette betyr at e-postlisten din er stappfull av mennesker som ønsker å få markedsføringen fra deg rett i innboksen. 

De frivillig påmeldte e-postmottakerne fører igjen til en gjennomsnittlig ROI (Return On Investment) på 42:1, altså får du igjen 42 kr per 1 kr investert. For godt til å være sant?

 

Segmentering av e-postlister 

Ikke alle på din e-postliste er like, og derfor anbefaler vi å ikke sende det samme budskapet til alle på listen. Uansett om du har 100 eller 100 000 kontakter på listen, har alle disse kontaktene ulike interesser, behov og er sannsynligvis i ulike stadier av kjøpstrakten. Deler du opp listen din i mindre grupper, eller «segmenter», kan effektiviteten av e-postmarkedsføringen bli drastisk forbedret. 

Det er mye du kan segmentere e-postlisten etter. Her er noen eksempler: 

  • Alder 
  • Kjønn
  • Geografi 
  • Bransje 
  • Interesser
  • Personas 
  • Tidligere produktkjøp (historikk) 
  • Kjøpsfrekvens


Ta et skritt videre med marketing automation

Marketing automation gir deg muligheten til å sende personlig tilpasset og automatiske e-poster slik at du treffer riktig person med riktig budskap til rett tid. Dette er et svært effektivt verktøy for å tilby egenverdi til mottakeren og potensielt øke omsetningen. 

Noen eksempler på marketing automation er:

  • Velkomstmailer
  • Ordrebekreftelser
  • Bursdagsmailer
  • Forlatte handlekurver 
  • Påminnelser


100 prosent målbar effekt

For å vite hvordan dine nyhetsbrev og e-postkampanjer blir mottatt der ute, finnes det nøyaktige måter å måle treffsikkerheten på. Vi rapporterer til deg fortløpende om blant annet: 

  • Åpningsrate: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne åpnet nyhetsbrevene? 
  • Klikkfrekvens: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne klikket på en eller flere linker i nyhetsbrevene? 
  • Avmeldingsrate: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne meldte seg av nyhetsbrevlisten din etter at de åpnet nyhetsbrevene? 
  • Inntekt: Hva var den samlede inntekten fra nyhetsbrevene? 
  • Transaksjoner: Hva var det totale antallet kjøp som ble gjort via nyhetsbrevene? 
  • Konverteringsfrekvens: Hvor høy prosentandel av e-postmottakerne klikket på en link i nyhetsbrevene og fullførte en ønsket handling?

Med tallene som grunnlag kan vi justere og tilpasse kampanjene underveis slik at den er så treffsikker som mulig. 

Vi hjelper deg mer enn gjerne med å komme i gang med din e-postmarkedsføring. Våre spesialister har erfaring med flere programvarer for e-postmarkedsføring som Mailchimp, HubSpot og Voyado. Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende samtale!