Det sies at det beste stedet å gjemme et lik er på side to av Googles søkeresultat. Da lurer du kanskje på hva som skal til for å havne på førstesida? Jo, ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO).
Det sies at det beste stedet å gjemme et lik er på side to av Googles søkeresultat. Da lurer du kanskje på hva som skal til for å havne på førstesida? Jo, ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO).
Vi Googler hele tiden. Fra kjøp av flybilletter til svaret på hvorfor himmelen er blå – vi er blitt avhengige av å kunne dra frem mobilen og gjøre et kjapt søk. Hva skal til for å bli nettsiden som troner øverst i søkeresultatene? Det kan en SEO-konsulent fortelle deg.
Smarte hoder har siden søkemotorene ble oppfunnet lekt seg med å manipulere søkeresultatene. Gjennom årene har metodene blitt mer sofistikerte. Der det før var keyword stuffing og kjøpte lenker som regjerte, er det nå brukervennlighet, knakende godt innhold og fortjent autoritet som står i sentrum.
Det som er både spennende og frustrerende med SEO er at det alltid er i endring. Søkemotorenes algoritmer blir smartere for hver dag som går, og det som fungerte i forrige måned fungerer ikke nødvendigvis like godt i dag. Det er et kontinuerlig og langsiktig arbeid.
Kvalitet er ordet å merke seg når det er snakk om SEO. For det er til syvende og sist det det handler om. Google vil dra frem de beste sidene når en av deres brukere søker etter noe. Spørsmålet er: Hva vil det si å gjøre en nettside Google-vennlig? Svaret er både enkelt og komplisert på samme tid. Google ber deg om å gjøre tre ting:
Velger du Optimal får du en samarbeidspartner med ekspertise innen SEO og innholdsproduksjon – slik at du rangerer bedre i søkemotorene. Ta kontakt med en av våre rådgivere for en hyggelig og uforpliktende samtale!
«Søkemotorenes algoritmer blir smartere for hver dag som går, og det som fungerte i forrige måned fungerer ikke nødvendigvis like godt i dag.»