Søkemotoroptimalisering

Det sies at det beste stedet å gjemme et lik er på side to av Googles søkeresultat. Da lurer du kanskje på hva som skal til for å havne på førstesida? Jo, ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO).

Hva er søkemotoroptimalisering?

Vi Googler hele tiden. Fra kjøp av flybilletter til svaret på hvorfor himmelen er blå – vi er blitt avhengige av å kunne dra frem mobilen og gjøre et kjapt søk. Hva skal til for å bli nettsiden som troner øverst i søkeresultatene? Det kan en SEO-konsulent fortelle deg.

Smarte hoder har siden søkemotorene ble oppfunnet lekt seg med å manipulere søkeresultatene. Gjennom årene har metodene blitt mer sofistikerte. Der det før var keyword stuffing og kjøpte lenker som regjerte, er det nå brukervennlighet, knakende godt innhold og fortjent autoritet som står i sentrum. 

 

SEO er i konstant endring

Det som er både spennende og frustrerende med SEO er at det alltid er i endring. Søkemotorenes algoritmer blir smartere for hver dag som går, og det som fungerte i forrige måned fungerer ikke nødvendigvis like godt i dag. Det er et kontinuerlig og langsiktig arbeid.

Kvalitet er ordet å merke seg når det er snakk om SEO. For det er til syvende og sist det det handler om. Google vil dra frem de beste sidene når en av deres brukere søker etter noe. Spørsmålet er: Hva vil det si å gjøre en nettside Google-vennlig? Svaret er både enkelt og komplisert på samme tid. Google ber deg om å gjøre tre ting:

  • Skrive godt innhold
  • Gjøre deg fortjent til lenker fra andre sider
  • Se til at Google klarer å lese siden din

 

SEO-analyse legger grunnlaget

For å kunne sette opp en langsiktig og velfungerende SEO-strategi må det forberedende undersøkelser til. Med en SEO-analyse sikrer du at de tiltakene du planlegger er de viktigste – og at de virker. Den vil også gi innsikt i hvilke tiltak som bør gjennomføres på både kort og lang sikt.

En SEO-analyse favner mye og vil bli utviklet basert på nettsiden din. Ingen sider vil ha helt like behov, så rapportene skreddersys deretter. Likevel er det noen fellesnevnere og spørsmål som går igjen:

  • Hvem besøker nettsiden og hvor kommer de fra?
  • Hvordan rangerer siden i dag?
  • Hva rangerer konkurrentene bedre på?
  • Mangler nettsiden innhold?
  • Blir nettsiden brukt slik den er tenkt?
  • Er nettsiden enkel å navigere seg rundt på?
  • Er det andre nettsider som linker til siden?
  • Er disse linkene av høy kvalitet?
  • Fungerer CTA-ene?
  • Er meta-beskrivelsene gode?
  • Hvordan ser den interne linkstrukturen ut?
  • Er det mange ødelagte linker her?
  • Har nettsiden høy autoritet?
  • Hvordan er lastetiden?
  • Er innholdet originalt?
  • Henger URL-strukturen på greip?
  • Er innholdet bra?

Dette er bare noen av spørsmålene vi finner svarene på. Etter analysen er gjennomført vil du motta en grundig rapport som forklarer alt på en enkel måte. I tillegg tar vi et møte hvor vi går gjennom rapporten og legger en slagplan for tiden fremover.

 

Konkurrentanalyse: Snik deg foran konkurrenten

Vet du hvem dine argeste konkurrenter er? Svaret vil kanskje overraske deg. Det er ikke alltid det er de man tror, eller liker å sammenligne seg med. Så, hvem er dine konkurrenter, og hva gjør de som du ikke gjør? Hensikten med en konkurrentanalyse er å gi deg verdifull innsikt, samt et fortrinn overfor konkurrentene. Spørsmålene som blir besvart er:

  • Hvem er konkurrentene?
  • Finnes det noen dere ikke vet om?
  • Hva gjør de bedre enn dere?
  • Er det noe de gjør som dere burde henge dere på?
  • Hva gjør dere bedre enn dem?
  • Hvordan kan vi skape et konkurransefortrinn?

Basert på analysen vil vi komme med konkrete anbefalinger på tiltak som bør gjennomføres og hvordan de bør prioriteres.

Velger du Optimal får du en samarbeidspartner med ekspertise innen SEO og innholdsproduksjon – slik at du rangerer bedre i søkemotorene. Ta kontakt med en av våre rådgivere for en hyggelig og uforpliktende samtale!

 

"*" obligatorisk felt

Ved å gi oss din e-postadresse og ditt telefonnummer har du akseptert å ha lest vår personvernerklæring og samtykker i at vi behandler dine data i henhold til denne.