Det sies at det beste stedet å gjemme et lik er på side to av Googles søkeresultat. Da lurer du kanskje på hva som skal til for å havne på førstesida? Jo, ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO).
Det sies at det beste stedet å gjemme et lik er på side to av Googles søkeresultat. Da lurer du kanskje på hva som skal til for å havne på førstesida? Jo, ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO).
Vi Googler hele tiden. Fra kjøp av flybilletter til svaret på hvorfor himmelen er blå – vi er blitt avhengige av å kunne dra frem mobilen og gjøre et kjapt søk. Hva skal til for å bli nettsiden som troner øverst i søkeresultatene? Det kan en SEO-konsulent fortelle deg.
Smarte hoder har siden søkemotorene ble oppfunnet lekt seg med å manipulere søkeresultatene. Gjennom årene har metodene blitt mer sofistikerte. Der det før var keyword stuffing og kjøpte lenker som regjerte, er det nå brukervennlighet, knakende godt innhold og fortjent autoritet som står i sentrum.
Det som er både spennende og frustrerende med SEO er at det alltid er i endring. Søkemotorenes algoritmer blir smartere for hver dag som går, og det som fungerte i forrige måned fungerer ikke nødvendigvis like godt i dag. Det er et kontinuerlig og langsiktig arbeid.
Kvalitet er ordet å merke seg når det er snakk om SEO. For det er til syvende og sist det det handler om. Google vil dra frem de beste sidene når en av deres brukere søker etter noe. Spørsmålet er: Hva vil det si å gjøre en nettside Google-vennlig? Svaret er både enkelt og komplisert på samme tid. Google ber deg om å gjøre tre ting:
For å kunne sette opp en langsiktig og velfungerende SEO-strategi må det forberedende undersøkelser til. Med en SEO-analyse sikrer du at de tiltakene du planlegger er de viktigste – og at de virker. Den vil også gi innsikt i hvilke tiltak som bør gjennomføres på både kort og lang sikt.
En SEO-analyse favner mye og vil bli utviklet basert på nettsiden din. Ingen sider vil ha helt like behov, så rapportene skreddersys deretter. Likevel er det noen fellesnevnere og spørsmål som går igjen:
Dette er bare noen av spørsmålene vi finner svarene på. Etter analysen er gjennomført vil du motta en grundig rapport som forklarer alt på en enkel måte. I tillegg tar vi et møte hvor vi går gjennom rapporten og legger en slagplan for tiden fremover.
Vet du hvem dine argeste konkurrenter er? Svaret vil kanskje overraske deg. Det er ikke alltid det er de man tror, eller liker å sammenligne seg med. Så, hvem er dine konkurrenter, og hva gjør de som du ikke gjør? Hensikten med en konkurrentanalyse er å gi deg verdifull innsikt, samt et fortrinn overfor konkurrentene. Spørsmålene som blir besvart er:
Basert på analysen vil vi komme med konkrete anbefalinger på tiltak som bør gjennomføres og hvordan de bør prioriteres.
Velger du Optimal får du en samarbeidspartner med ekspertise innen SEO og innholdsproduksjon – slik at du rangerer bedre i søkemotorene. Ta kontakt med en av våre rådgivere for en hyggelig og uforpliktende samtale!
"*" obligatorisk felt